Tuesday, May 20, 2014

FREE AND EASY SAIGON PART #5

Assalamualaikum dan Salam sejahtera kawan-kawan semua.

Semoga kalian semua dilindungi Yang Maha Pencipta, InsyaAllah.

Tak sangka panjang juga kisah mengenai perjalanan Mokcik ke Saigon :) . Maklumlah, tempoh masa kami berada di sana adalah 5 hari 4 malam iaitu mulai 30 April hingga 4 Mei 2014.

Baiklah, kalau belum bosan lagi mengikuti perjalanan Mokcik ini, jommm kita sama-sama menelusuri kembali perjalanan Mokcik tempohari.

Dari Mekong, Kami bergegas balik memandangkan kaum hawa belum menunaikan solat zohor dan asar. Kami minta balik ke hotel, namun mengikut guide, tak sempat balik ke hotel kerana masa dah suntuk. Bas akan berhenti di masjid yang terdekat. Pada masa ini, semua peserta rombongan cik kiah berasa bersyukur jadi rakyat Malaysia. Kat sini, kita tiada masalah mencari tempat solat. Mana-mana stesen minyak mesti ada ruang solat.  Di setiap R n R, pasti ada ruang solat yang selesa dan perjalanan di sepanjang jalan biasanya pasti akan ada masjid di mana-mana.

Bersyukurlah kita amat bertuah di bumi Malaysia ini.. kalau tak, takkanlah  berlumba2 orang luar nak datang cari rezeki kat sini, betul tak?

Jika tak silap Azwa kat sinilah masjid tempat kami menunaikan solat hari itu. Confius dah sebab kami ada singgah beberapa tempat solat yang berbeza. Paling Azwa tak boleh lupakan, tempat ambil wudhu' kat sana adalah dikongsi dengan orang lelaki. Sama dengan sesetengah surau di Bandung yang tempat wudhu'nya satu sahaja untuk lelaki dan wanita.

Memang masalah negara betul.

Untungnya kita, walaubagaimana teruk sekalipun, kaum lelaki di Malaysia, masih juga tahu menghormati aurat kaum hawa bila berada di masjid ( sudah tentu ada pengecualian kepada general rule ;) ).

Kami memberi laluan kepada kaum lelaki, tiga orang jer pun hehehe..mengambil wudhu' dahulu. Lepas itu, mereka masuk ke dalam untuk bersolat. Kami yang wanitanya, masing2 sibuk mengambil wudhu' untuk mengejar waktu bersolat.  Elok jer Azwa siap ambil wudhu' dan baharu jer nak sarung tudung ke kepala, tiba2 Azwa nampak seorang remaja lelaki orang Vietnam masuk menuju ke arah tempat wudhu'.  Sangkaan Azwa, remaja itu mahu menuju ke tingkat atas. Tanpa apa2 reaksi, remaja lelaki itu terus masuk ke arah tempat mengambil wudhu' yang mana kawan2 lain sedang mengambil wudhu' dan dengan selamba mengambil wudhu' bersebelahan rakan Azwa yang terkejut beruk melihat remaja lelaki tersebut.

Astaghfirullahiladzim!

Masing2 kelam kabut menyempurnakan wudhu' masing2 dan terkocoh2 mengenakan tudung masing2...

Sekali lagi, hati kecil ini bersyukur menjadi rakyat Malaysia..

usai solat, dah nak masuk waktu maghrib pun. Kami di bawa untuk menikmati makan malam. Awal makan malam kat sini dalam 6.30. Kami melalui sekali lagi bulatan dekat pasar Ben Tanh.

Malam ketiga di Saigon, kami makan malam di Restoran ini - Kampung Pandan

Mula2 sekali dihidangkan ialah keropok udang ini yang dimakan bersama kerabu betik atau mangga..Azwa kat mangga, kawan Azwa kata betik..hehehe   Rasanya sedap..Azwa menggemarinya..

Kemudian datang popia ini..oohhh sungguh sedap...!

Dan datang pulak ikan masak merah atau tiga rasa..tak hengat dah..sebab lepas itu.. tak hengat dah nak ambik gambar2...dok memperabiskan makanan yang dihidangkan..yummyyy...delicious... hehehhee

Ini sup labu..boleh la.. tawar jerr hehehe

Hidangan kat sini memang dia bagi cukup2 portion untuk pelanggan yang duduk kat meja tu. Kalau ada 4 orang, dia akan beri pencuci mulut ini, cukup2 4 sahaja.  Kalau teringin nak menambah pun segan sebab kita tahu portion yang ada untuk kawan hehehe

Selepas makan malam. Kami balik ke hotel untuk membersihkan diri dan solat maghrib di jamak qasar dengan Isya'.  Selepas itu, misi diteruskan ke pasar malam Ben Tanh. Kami cuba mencari beg , namun tidak berjaya berjumpa dengan harga yang berkenan di hati dan berkenan dengan poket kita hehehe.

Sebelum itu kami mencari tukang jahit untuk menempah suit. Guide cadangkan tailor datang ke hotel, namun rakan2 masing2 enggan tertipu lagi. Mereka lebih rela mencari sendiri... entahkan ia satu keputusan yang baik atau tidak..Allah yang lebih tahu. kami terjumpa satu kedai jahit uang agak friendly sikit..tawar punya tawar, katanya RM300 untuk sepasang suit. Azwa terjebak sama..kami betiga menempah sepasang suit..

Lepas itu kami berjalan2 di area pasar malam Ben Tanh..dekat penjual buah2an pada waktu pasar malam, ada sebuah kedai jahit lagi. Kawan Azwa, masuk ke kedai untuk bertanyakan harga sepasang suit..adoiiiyaiii...harganya cuma RM250 sajorkk....adoiii...dah rugi RM50! Kawan Azwa terus buat blouse kat sini..

Malam itu. ini sahaja gambar di pasar malam yang Azwa sempat ketip. Dok sibuk mencari beg hehehe

Selesai meninjau2 pasar malam, kami  nak singgah di Restoran hajjah Basiroh, namun kedai tu dah tutup dah. akhirnya kami masuk kedai sebelah. Order pertama mesti kopi ais Vietnam..

Malam tu Azwa order Pho lagi..versi lain sikit daripada Hajjah Basiroh punya. Dari segi rasa, ntahlah, masing2 berpendapat pho di Restoran Hajjan Basiroh sedap lagi hahahaha

Cuma dari segi presentation, kedai ni lebih sikit la berbanding Hajjah Basiroh punya. Daun ini memberikan bau yang tersendiri untuk pho.

Kawan Azwa order mee goreng... boleh la..

Lepas itu balik bilik dan tidorrr..

.END OF DAY 3 AT SAIGON

ESOKNYA - FREE AND EASY SAIGON

Guide kami bersedia datang pagi itu lalu membawa kami menuju ke Hong Anh Collection.  Lihat bijaknya mereka meletakkan gambar2 orang kenamaan Malaysia yang pernah bertandang ke kedai itu. Layanannya baik, baju2nya cantik, cuma bengang sikit sebab tak boleh nak tawar sangat. Sudahnya, Azwa dan seorang rakan lain cuma duduk sambil mengusik rakan2 lain yang sedang sibuk memilih hasil tangkapan kat situ.

Selain daripada kedai ini, ada beberapa kedai lain lagi di sekitarnya yang kami masuk dan melihat2..ntah kenapa Azwa tidak tertarik untuk membeli apa-apa sepanjang perjalanan itu. Kami singgah di beberapa kedai dekat area Taka Plaza.. Semuanya menarik...

Selepas itu kami menuju ke restoran  halal yang terdekat, restoran Serai.  Azwa pilih nasi goreng kampung. Seperti biasa, airnya kopi ais Vietnam.

Ini bukan kami yang order. Pada masa ini sebenarnya di meja sebelah ada couple dari Malaysia juga sedang makan. Ada kawan hendak order makanan ini.  Kami terpandang atas meja couple tersebut ada makanan ini. Kami pun menyapa mereka dan bertanyakan sedap tak rasanya.

Kedua-duanya memberikan isyarat muka, "Tak sedap" hahaha..

Ok..kensel.

Tak lama lepas tu, siisteri membawa pinggan ini ke meja kami.

"Ini bukan sisa ye. Kami tak habis. Rasalah.."

Masing2  mencuba mencicipinya..hmnnn..memang..kurenggg sesangat huhuhu..intinya mee yang digunakan untuk Pho..dengan udang.  Mungkin ianya tidak sesuai dengan tekak orang Malaysia kot hehehe

Selepas makan tengahari, dan selepas masuk ke kedai kain Lindah.. kami mencari tempat ini.. Sports Centre.

Dek kerana ketua rombongan tersilap faham panduan jalan yang diberikan.. kami telah tersesat dan masa terbuang hampir dua jam mencari tempat ini.

Kami berjaya sampai ke Sports Centre selepas bertanya arah pada dua orang pelancong asing. Yang  menariknya, sebelum bertemu mereka,  kami bertambah sesat bila bertanyakan arah daripada penduduk tempatan...alahaiii...arah yang mereka berikan bertentangan dengan tempat sebenar.  Mungkin juga mereka merujuk tempat membeli belah yang lain kot sebab, kesemua penduduk tempatan itu, termasuk, penjual ais krim berbasikal, penjual air kelapa dan polis wanita berbaju hijau pekat itu menunjukkan arah yang sama..arah yang bertentangan dengan Sports Centre..

Kawan2 membeli beg pack jenama adidas kat sini. Cantik sebenarnya..dan bila tengok mereka pakai, menyesal pulak tak membeli...hehehhe..

Oh letihnya Mokcik bercerita..hehehehe

Tak abis lagi

Ada satu hari lagi di Saigon

nantilah Azwa sambung ye...

Kapal terbang kami selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur ...

Yeayyy..seronoknya balik ke Malaysia

1. sederet ngn TAKA PLAZA..ada satu kedai Hakimah n Salim kalau tak silap
    dulu dia berniaga dlm Ben Thanh tp skrg dah bukak butik sdiri
    harga agak murah dr butik lain dan si Fatimah tu sgt ramah ;)
    sy x penah makan popia tu so tak tahu nak komen'
    tp mentua n sil cakap sedap

1. Rasanya ada singgah Irfa..tak berapa ingat..ada beberapa kedai yang rakan2 serombongan lama memborong dalam tu..ada yang touch n go..dah singgah banyak2 kedai lupa dah nak nak tangkap gambar hehehe..

2. bestnya...my office buat trip Vietnam in sept..tapi nda dpt pegi... my boy upsr.. huk..huk..huk...

3. Alahai why september kan?? saya plan juga mau pigi hujung2 tahun..tengoklah insyaAllah kalau sempat tu tabung ayam penuh hehehehe