Tuesday, November 2, 2010

SAMA TAK SERUPA

Salam kenkawan.


MOKCIK STRESS!

I dislikes meetings. I wouldnt call for meetings unnecessarily, UNLESS, there is an URGENT PROBLEM to be solved. Ada pulak sorang officer ni, setiap bulan, kalau jumpa mokcik pertanyaan dia.."BILA NAK BUAT MEETING?". So, few times asyik tertangguh sebab orang-orang yang penting yang mokcik nak ada dalam mesyuarat tu perlu ada, berada di luar kawasan.

"Tunggulah bila ada keperluan. Lagipun, selalunya ramai yang tak ada."

'MEMANGLAH KALAU NAK TUNGGU SEMUA ADA, RAMAI YANG TAK ADA.."

If there is problems, you come and see me. We can discuss it together and find solution. I dont want to have meeting for the sake of having meetings. So...mokcik dah masuk bad book la nie..ketua yang tak prihatin kehendak anak buah yang nak bermesyuarat. tApi setakat ini, seorang itu sahaja yang dok push for meetings. Sebabnya, pintu bilik mokcik walaupun tertutup tapi sentiasa terbuka untuk mereka datang berbincang dari jam 8.30 pagi hingga 8 malam.

Elok2 mokcik tak stress terus jadik stress!

"OK lah, kita adakan meeting minggu depan, hari khamis pukul 3 petang. Siapkan status kes sebelum 8/11/2010. Hantar pada PA saya. Bawa semua jadual anda dan apa-apa masalah berbangkit boleh disuarakan dalam mesyuarat kelak."

Perlukah ada mesyuarat unit setiap bulan? Mesyuarat pengurusan aset yang mokcik kena pi selalu pun cuma 4 kali setahun. Mesyuarat bahagian pun as and when is necessary...ini agaknya budaya yang telah diterapkan oleh ketua terdahulu. Doesnt mean i have to follow right?

Ok lah untuk menghilangkan stress...mari kita belajar mengenali buah-buahan tempatan..

Ekoran daripada posting terdahulu dimana mokcik telah bercerita mengenai buah Tarap yang menurut Wikipedia adalah native to Borneo, also known as Marang or Madang. Wow...saya tak tahu pulak buah tarap juga dipanggil Marang tapi dalam bahasa ibunda mokcik memang tarap dipanggil timadang..so, hampir2 dengan Madang...hehehe

Ok lah mari kita lihat gambar-gambar ehsan dari Wikipedia dan Google ini untuk melihat perbezaan dan persamaan buah-buahan ini..



Mula-mula sekali... Buah Durian!... Semua orang kenal kan..
Durian ada banyak jenis dan rasanya berbeza mengikut kaler...yang kuning tu nampak lemak berkrim hehehe
Ini pulak..Durian Belanda! Lama tak makan. Cik abe paling gemar makan buah ni..
Begini rupa isinya...rasa masam manis...sebab tu dapat nama soursop kot. Kata orang sedap kalau buat iceblended
Next one, Nangka! Nangka masak lemak ikan masin...yummy... Tapi tak bleh makan banyak2 karang angin...hehehe
Nangka yang telah masak...enak dimakan begitu sahaja, atau dikomersilkan menjadi kerepek.
Ini pulak...hmnn Cempedak!  Duludalam perjalanan balik ke KT dari Perak atau vice versa, sepanjang jalan bila musim buah cempedak, berlambak-lambak buah cempedak
Dimakan begitu saja pun sodap. Goreng pon sodap!
Last, but not least...my buah hati buah Tarap!
Look at that white flesh...hmnn...am drooling oredi..miss buah Tarap, coz only in Sabah and during it's season can this fruit be found...

4 comments:

  1. mari belajar mengenal buah :)

    ummi pun suka buah durian belanda sedap :)

    tapi susah nak cari

    ReplyDelete
  2. salam azwa..durian belanda memang sedap buat iceblended..
    azwa..masa kerja epot..kenal sangat buah tarap tu..tapi tak pernah tengok isi dalam nya..rupanya macam tu rupa dia ye..putih isi nya..
    ada juga yang nak bagi rasa..tapi akak tak pernah ambik..sebab.tak pernah makan..baunya kuat kan..kalau ada yang bawak buah tu tak boleh sorok..akak tau dah..

    ReplyDelete
  3. Ummi,

    kat pasar tani sesekali ada...hehehe

    ya...mari kita mengenal buah2an tempatan hehe

    ReplyDelete
  4. Kak Erna,

    dalam kargo boleh masuk kan hehehe...selalunya azwa bawa yang belum masak tapi dah cukup matang. Buah ni boleh diperam sampai masak. masa dia nak mula masak tu yg sedap nak makan...bila dah lembek tak sedap dah dan bau pun kurang menyenangkan hahaha...macam durian gak.

    ReplyDelete